Telepraca
Wśród państw europejskich prym wiodą kraje skandynawskie, kraje Beneluksu oraz Wielka Brytania i Irlandia. W Polsce ta forma organizacji pracy jest jeszcze niedoceniana przez większość firm. Wynika to głównie z mentalności pracodawców i sposobu zarządzania. Obecnie w naszym kraju telepracę wykonuje około 2 proc. zatrudnionych, w tym aż 9 proc. stanowią osoby w wieku 18-24 lata, najczęściej związane z branżą informatyczną.
Czym jest telepraca?
Telepraca to jedna z metod wykonywania pracy umysłowej przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii telekomunikacyjnych i informatycznych. Cechą charakterystyczną tego rodzaju pracy jest wykonywanie jej poza siedzibą firmy, najczęściej w domu. Coraz więcej osób dysponuje własnymi komputerami z dostępem do internetu, co znacznie ułatwia dostarczanie efektów pracy oraz wymianię informacji. Istotą telepracy jest również to, że przełożony skupia się na wynikach końcowych a nie na nadzorowaniu konkretnych czynności lub obecności pracownika. W przypadku tego rodzaju zajęcia nie jest istotne co i jak robi pracownik, liczą się jedynie rezultat np. wykonany na czas raport czy bilans.
Do kogo skierowana jest telepraca?
Zadaniowa praca na odległość to rozwiązanie możliwe nie we wszystkich zawodach i profesjach. Telepraca przynosi najlepsze rezultaty w usługach konsultingowych, finansowych, w szeroko pojętym zarządzaniu, księgowości, tłumaczeniach, badaniach np. marketingowych, przetwarzaniu danych komputerowych, programowaniu oraz we wszelkiego rodzaju pracach biurowych. Najczęściej telepracownicy prowadzą własne firmy lub pracują dla przedsiębiorstw z sektora prywatnego. Jest to również szansa dla osób niepełnosprawnych.
Wyniki badań Europejskiej Fundacji na Rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy (2003 r.) obywateli UE i krajów do niej przystępujących:
* Telepraca jest najbardziej rozpowszechniona wśród kadry kierowniczej (3 proc. pracuje w ten sposób stale i 18 proc. co najmniej jedną czwartą czasu), następnie wśród pracowników naukowych (11 proc. pracuje w ten sposób co najmniej jedną czwartą czasu).
* Tego rodzaju praca najczęściej dotyczy pośrednictwa finansowego (5 proc. stale, 32 proc. co najmniej jedną czwartą czasu) oraz działalności związanej z rynkiem nieruchomości (6 proc. stale, 21 proc. co najmniej jedną czwartą czasu).
* Jest częściej praktykowana przez mężczyzn (6 proc. co najmniej jedną czwartą czasu) niż przez kobiety (4 proc.).
* W rzeczywistości jest przede wszystkim udziałem osób prowadzących indywidualną działalność gospodarczą zatrudniających pracowników (4 proc. stale i 12 proc. co najmniej jedną czwartą czasu), a w mniejszym stopniu zatrudnionych (1 proc. i 5 proc.). Plusy telepracy dla pracodawcy:
* zmniejszenie kosztów wynajęcia pomieszczeń do pracy
* oszczędność wyposażenia oraz mniejsze zużycie materiałów biurowych
* zwiększenie produktywność pracowników nawet do 15 - 25%
* zmniejszenie absencji pracowników
* możliwość wynagradzania za uzyskane efekty a nie za czas pracy
* możliwość pozyskania pracowników z wysokimi kwalifikacjami, których brak na lokalnym rynku pracy
Plusy telepracy dla pracowników:
* oszczędność czasu,
* skrócenie lub eliminacja kosztów dojazdu do pracy,
* umożliwia pracę osobom niepełnosprawnym oraz wychowującym dzieci,
* daje poczucie większej satysfakcji z pracy, ogranicza stres,
* pozwala na elastyczność w wykonywaniu zadań oraz elastyczność czasu pracy,
* umożliwia planowanie wypoczynku według własnych potrzeb.
Minusy:
* utrudnia kontrolę nad pracownikiem,
* osłabia osobiste kontakty z pracownikami,
* uzależnia od techniki,
* może wywoływać uczucie samotności i izolacji,
* może utrudniać zarządzanie i motywowanie pracowników.
- Szczegóły
- Kategoria: Praca