Offcanvas Info

Assign modules on offcanvas module position to make them visible in the sidebar.

KURSY | TELEFONY | TORTY | ELEKTRO | FINANSE | MODA | KOMÓRKI | AGD | WAKACJE | UBRANIA | BEZPIECZEŃSTWO
Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 
Oczywiście stopień zdolności twórczych jest uzależniony od cech indywidualnych oraz wpływu środowiska. Zdecydowanie najbardziej twórcze postawy wykazują dzieci. Ich nastawienie wynika częściowo z niewiedzy. Współczesny system edukacji nastawiony jest na pamięciowe opanowywanie dużych ilości materiału. Nie należy jednoznacznie potępiać takiego podejścia. Ma ono za zadanie wpojenie podstaw wiedzy oraz ćwiczenie pamięci w przyswajaniu dużych ilości materiału. Ten ?materiał informacyjny? może stać się w przyszłości podstawą do tworzenia własnych pomysłów. Niestety brakuje w systemie oświatowym metod stymulowania postaw twórczych. Ostateczny skutek jest taki, że zdobyta wiedza zamiast stać się punktem wyjścia do tworzenia nowych pomysłów, zamyka umysł w hermetycznej klatce i zabija dziecięcą spontaniczną twórczość. Pamięć, która ma służyć w procesach twórczych, tylko je blokuje. Dlatego wykorzystania pamięci w pracy twórczej musimy nauczyć się sami. Tylko nieliczni mają to szczęście, że staje na ich drodze zdolny pedagog, który potrafi ich odpowiednio stymulować.Jeśli chcemy mieć naprawdę twórczą pamięć, nie powinniśmy nigdy zaniedbywać możliwości uczenia się. Wiele osób kończy swoją edukację wraz z opuszczeniem szkoły lub studiów. Tacy ludzie nigdy nie będą naprawdę twórczy. Ich pamięć nie przyswaja wystarczającej ilości informacji. Przestaje być ?trenowana?, więc powoli staje się coraz mniej pojemna. By tworzyć trzeba mieć tworzywo! Żeby zbudować most trzeba mieć odpowiednie materiały! Uczenie to niekoniecznie zdobywanie kolejnych dyplomów. To przede wszystkim poświęcenie przynajmniej kilkunastu minut na codzienną lekturę. To wcale nie muszą być tylko fachowe książki z dziedziny, którą się zajmujemy. Chodzi bowiem o ogólne poszerzanie horyzontów, o poznanie informacji i pomysłów innych ludzi. Nie opuszczajmy ciekawych odczytów i konferencji jeśli mamy możliwość w nich uczestniczyć. Ludzkie myślenie opiera się na słowach. Im większy zasób słów i wyrażeń oraz skojarzeń słownych pozostaje w naszej pamięci, tym większa szansa na ciągle nowe pomysły. To właśnie zapewni nam: płynność słowną, płynność ideacyjną (czyli zdolność szybkiego wymyślania nowych tematów) oraz płynność ekspresyjną (czyli zdolność szybkiego formułowania myśli).Muszę w tym miejscu zaznaczyć z całą szczerością, że bez pragnienia ciągłego poznawania i zdobywania nowych informacji, nie pomogą żadne ćwiczenia ani ?sztuczki? psychologiczne. To jest niezbędny fundament wszelkiej twórczości. Czasem podczas konferencji słyszałem głosy osób, które pytały: ?Po co mi to?? - gdy mówiłem o rzeczach nie związanych bezpośrednio z daną dziedziną. Takie osoby z pewnością nigdy nie będą twórczymi pracownikami, a przynajmniej nie będą nimi do momentu, w którym nie zmienią swojego nastawienia. Trzeba obudzić umysł z letargu! Nie ma informacji niepotrzebnych. Właśnie z pozornie niepotrzebnych informacji buduje się nowe pomysły i znajduje powiązania, których nikt inny wcześniej nie zauważył. Jeżeli więc chcemy się uczyć i stale rozwijamy swoją wiedzę i zainteresowania, to możemy przystąpić do twórczego wykorzystania naszej pamięci. Tak naprawdę jest to bardzo proste. Rzecz w tym, że często rzeczy najprostsze przychodzą nam najtrudniej. Po pierwsze ? ludzka pamięć lubi krótkotrwały intensywny wysiłek. Jeśli ktoś nauczył się długiego ślęczenia nad projektami lub książkami, z których informacje musiał przyswoić ? powinien o tym zapomnieć! Tylko nieliczne osoby potrafią się skupić przez dłuższy czas. Większość szybko się nuży i jedynie traci czas, a jednocześnie przemęcza pamięć i hamuje procesy twórcze. Ośmiogodzinny dzień pracy wcale nie musi kolidować z tym co napisałem. Jeszcze do tego powrócę. Warto nauczyć się szybko czytać. Dzięki temu lepiej wykorzystamy naszą pamięć i intelekt, a jednocześnie zaoszczędzimy czas. Tu znowu odsyłam do książek Tony'ego Buzana. W związku z powyższym jeszcze jedna istotna uwaga. Twórczy umysł to umysł zrelaksowany i wypoczęty. Jeśli pracujemy kilkanaście godzin na dobę a potem zajmujemy się obowiązkami domowymi i śpimy nerwowo kilka godzin ? to możemy zapomnieć o twórczej pracy. Nie pomoże kawa ani inne środki wspomagające. Oczywiście sama kawa z racji zawartości kofeiny może poprawić funkcjonowanie pamięci. Trzeba jej jednak używać z umiarem i pamiętać, że snu nie zastąpi. W tym miejscu wspomnę jeszcze na marginesie o aminokwasie tauryna, który jest stosunkowo niedrogi i bardzo przydatny w procesach intelektualnych. Tabletka tauryny do kawy dwa lub trzy razy dziennie na pewno nie zaszkodzi, a może nas skutecznie pobudzić. Skoro wiemy już wszystko co jest nam niezbędne oraz cały czas zdobywamy nową wiedzę, to możemy przystąpić do ćwiczeń stymulujących naszą pamięć w procesach twórczych. Na początku rozpatrzymy ćwiczenia sytemu hipokampa. Musimy nauczyć się wytwarzać niekonwencjonalne skojarzenia. Nasz umysł nastawiony jest bowiem na myślenie przyczyna-skutek. Gdy słyszymy pisk opon samochodu, to kojarzy nam się to z wypadkiem. Huk wystrzału z wojną lub polowaniem. Teraz będziemy starali się wyszukiwać nietypowe skojarzenia. One są podstawą nowych wynalazków i pomysłów. Na początek proponuję wykonać następujące ćwiczenie. Wyobraźmy sobie pomidora oraz piłkę do koszykówki. Spróbujmy wymyślić historię, która powiąże te dwa przedmioty. Można zrobić to w wyobraźni lub na papierze w formie opowiadania. W następnym artykule podam kolejne ćwiczenia i wyjaśnię szerzej ich zastosowanie. Wykorzystanie pamięci w procesach twórczych cz. 3 Źródła: E. NĘCKA, Trening twórczości, Polskie Towarzystwo Psychologiczne Olsztyn 1992. T. BUZAN, Podręcznik szybkiego czytania, tłum. G. Walota-Czekaj, ?Ravi? Łódź 2003. D. HUME, Traktat o naturze ludzkiej, tłum. C. Znamierowski, Fundacja ?Aletheia? Warszawa 2005.