Offcanvas Info

Assign modules on offcanvas module position to make them visible in the sidebar.

KURSY | TELEFONY | TORTY | ELEKTRO | FINANSE | MODA | KOMÓRKI | AGD | WAKACJE | UBRANIA | BEZPIECZEŃSTWO
Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 
Dopiero po pewnym czasie dostrzeżemy zmiany w naszym sposobie myślenia, twórczy rozwój pamięci i większą łatwość w znajdowaniu nowych pomysłów. Musimy dbać o to, by ćwiczenia były dla nas przyjemne i interesujące. Dzięki temu nie będziemy ulegać znużeniu, a nasza pamięć będzie lepiej funkcjonować. Można powiedzieć, że ciekawość jest najlepszym stymulatorem pamięci. Pozostańmy jeszcze przez chwilę przy piłce i pomidorze ? przedmiotach z pierwszego proponowanego ćwiczenia. Spróbujmy w wyobrażaną historię dodać nowy element. Będzie nim zmiana kolorów tych rzeczy. Im bardziej wyda się absurdalna, tym lepiej. Wymyślmy więc niebieskiego pomidora i różową piłkę. Musimy nauczyć się zawieszać nasze wartościowanie. To co bardzo często blokuje twórczość to przeświadczenie, że coś jest niemożliwe. Nasza pamięć ma zakodowane określone powiązania. Pomidor zawsze jest zielony lub czerwony. Teraz dodajemy do tego nowe twórcze dane. W samym procesie twórczym przyjdzie odpowiedni czas na trzeźwą i racjonalną ocenę pomysłów, ale na etapie tworzenia taka ocena musi być zawieszona. Kolejne proste ćwiczenie pamięci również nie zajmie nam dużo czasu i możemy je wykonywać w trakcie pełnienia zwykłych obowiązków. Musimy do tego ćwiczenia wybrać jakąś osobę, z którą często się spotykamy. Może to być ktoś z pracy lub sprzedawca w sklepie, w którym robimy często zakupy. Ćwiczenie polega na dyskretnej obserwacji tej osoby. Spróbujmy zapamiętać jak najwięcej szczegółów z jej wyglądu: w co jest ubrana, jaki kolor mają poszczególne części garderoby, jaką ma fryzurę. Oczywiście obserwacja musi być na tyle dyskretna, żeby osoba, która służy nam jako ?model? do ćwiczenia niczego nie zauważyła. W kolejnych dniach obserwacji starajmy się także zwrócić uwagę na drobne zmiany w wyglądzie. Spróbujmy zapamiętać te zachodzące zmiany. Zapewne będą one głównie dotyczyć ubioru. Z czasem nabędziemy automatyczny odruch zauważania we wszystkim większej ilości szczegółów. W ten sposób ćwiczymy nie tylko system hipokampa, ale także system prążkowia. Z pewnością dla pań będzie to ćwiczenie łatwiejsze, gdyż one łatwiej i szybciej wyłapują i zapamiętują szczegóły. Jest to więc ćwiczenie, do którego wykonania powinni szczególnie przyłożyć się mężczyźni. Jeśli korzystamy ze środków komunikacji publicznej, to następne ćwiczenie powinno być dla nas ciekawym urozmaiceniem podróży autobusem lub tramwajem. W przypadku, gdy poruszamy się własnym samochodem musimy na to ćwiczenie znaleźć chwilę w trakcie porannej kawy lub na przykład w czasie stania w kolejce albo w poczekalni u lekarza. Ze względu na bezpieczeństwo nie zalecam jego wykonywania w czasie prowadzenia samochodu. Wokół nas znajduje się pełno plakatów. Mijamy po drodze wielkie billboardy, w poczekalni u lekarza znajduje się mnóstwo ulotek i plakatów z hasłami promującymi zdrowie. Różne hasła znajdują się na stronach internetowych. Można wymieniać długo, chodzi jednak tylko o to, by mieć łatwy dostęp do ?materiałów?, które posłużą do kolejnego ćwiczenia. Wybieramy sobie z takiego hasła jedno dłuższe słowo i z jego liter staramy się ułożyć jak największą liczbę innych wyrazów. To bardzo ciekawe i przyjemne ćwiczenie, które jednocześnie silnie pobudza kreatywność. Oddziałujemy w nim szczególnie na system prążkowia i system ciała migdałowatego. W pewnym momencie budowanie nowych konstrukcji literowych stanie się niemal odruchem w wolnych chwilach, gdy będziemy zmuszeni do bezczynności umysłowej i fizycznej np. stojąc w zatłoczonym autobusie. W tym miejscu warto wrócić do wcześniejszych ćwiczeń z pomidorem i piłką. Teraz połączymy kilka wcześniejszych ćwiczeń w jedno. Możemy zamiast wyobrażać sobie poszczególne przedmioty, skupić się na ich zapisie literowym. Budując kolejną historię już nie tyle widzieć obrazy, co szyki wyrazów, starać się przestawiać litery w poszczególnych słowach i w ten sposób tworzyć całkiem nowe historie. Im więcej uda nam się dokonać takich przekształceń w pamięci, bez zapisywania ich na kartce, tym bardziej nasza pamięć zostanie pobudzona. Będzie już nie tylko więcej zapamiętywać, lecz także dostarczy nam nowych i niecodziennych powiązań. Wszystkie ćwiczenia powinny być wykonywane bez nadmiernego wysiłku. Zbytnie skupienie przeszkadza w prawidłowym funkcjonowaniu pamięci. Dopiero, gdy uda nam się ją wyćwiczyć będziemy mogli wykonywać coraz bardziej złożone operacje, a jednocześnie nie będą one stanowiły przeszkody dla twórczego i odtwórczego działania pamięci. Nie ma jakiś ścisłych reguł dotyczących wykonywania opisanych ćwiczeń oraz kolejności, w jakiej powinny następować. Jednak ze względu na narastający stopień ich trudności oraz potrzebę stopniowej akomodacji funkcji pamięci do nowych zadań, sugerowałbym, by wykonywać je w podanej kolejności. Do każdego nowego ćwiczenia przechodzić dopiero po przynajmniej dwóch tygodniach pracy z poprzednim. Po przejściu do następnego ćwiczenia nie powinniśmy rezygnować z wykonywania poprzednich. Na każde z nich wystarczy bowiem kilka minut. Należy tylko wyszukiwać nowe przedmioty do budowania historii o powiązaniach i nowe słowa z haseł reklamowych lub tytułów artykułów w czasopismach. W dalszej części tego cyklu omówię następne metody wykorzystania pamięci w procesach twórczych oraz sposoby omijania utrudnień związanych z mechanizmami działań rutynowych, jakie zostały utrwalone w naszej pamięci. Wykorzystanie pamięci w procesach twórczych cz. 4 Źródła: E. NĘCKA, Trening twórczości, Polskie Towarzystwo Psychologiczne Olsztyn 1992. E. DE BONO, Myślenie lateralne: idee na przekór schematom, tłum. C. Welsyngl, Wydawnictwo Helion Gliwice 2008.