Offcanvas Info

Assign modules on offcanvas module position to make them visible in the sidebar.

KURSY | TELEFONY | TORTY | ELEKTRO | FINANSE | MODA | KOMÓRKI | AGD | WAKACJE | UBRANIA | BEZPIECZEŃSTWO
Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 
Talenty intrapersonalne, co do których istnieją spore zastrzeżenia jako do zdolności intelektualnych, mają tę niezaprzeczalną zaletę, że pomagają w lepszym wniknięciu we własną osobowość i bardziej precyzyjne określenie swoich możliwości. Mogą więc pomóc w rozpoznaniu typu inteligencji mimo tego, iż jak zostało wcześniej wykazane, nie wchodzą bezpośrednio w skład tego co zwykle utożsamia się z samą inteligencją. Wielu psychologów podkreśla fakt, że inteligencja podlega modelowaniu poprzez sposób kształcenia oraz wpływ środowiska. U dorosłej osoby trudno ostatecznie wyróżnić jakie cechy są wrodzone a jakie zostały wymodelowane. Modelowanie może też w znacznym stopniu utrudnić rozpoznanie własnych predyspozycji, a co za tym idzie, wybór najbardziej optymalnej drogi rozwoju zawodowego. Często wyboru dokonuje się przed ukończeniem dwudziestego roku życia, na przykład w momencie podjęcia decyzji o określonym kierunku studiów. W tym wieku większość ludzi nie jest w stanie obiektywnie ocenić swoich możliwości. Działają zwykle pod wpływem środowiska lub panującej mody na daną profesję. Dopiero po latach przekonują się, że podjęli błędną decyzję. Zapewne dość dobrym wskaźnikiem będą własne zainteresowania. To one najlepiej wskażą nam nasze umiejętności i preferencje. Upraszczając sprawę można powiedzieć, że osoba lubiąca czytać książki będzie bardziej nastawiona na rozwiązywanie problemów teoretycznych, natomiast ktoś kto lubi majsterkować ? praktycznych. Wszystko jednak zależy także od typu książek jakie się wybiera. Czy są to książki naukowe czy też beletrystyka. Jeśli książki naukowe powodują jedynie znużenie, to nie należy się spodziewać, iż osiągniemy dobre wyniki w pracy wymagającej mozolnego analizowania danych i myślenia abstrakcyjnego. Zdolność szybkiego liczenia wcale nie musi wskazywać na talent matematyczny, gdyż w tym wypadku bardziej potrzebne są zdolności uogólniania i abstrahowania oraz myślenia spekulatywnego. Dotyczy to wszystkich dziedzin nauk ścisłych. Jednak takie podstawowe zdolności liczenia, błędnie czasem utożsamiane z talentem matematycznym, mogą być dobrym fundamentem do podjęcia prac inżynieryjnych ? projektowania, programowania, itp.Jak widać niełatwo ustrzec się błędów w samoocenie. Rozszerzająca się informatyzacja społeczeństwa spowodowała w pewnym okresie, iż zbyt dużo ludzi uznało, iż posiadają zdolności w tej dziedzinie. Teraz w wielu firmach można spotkać osoby pracujące jako informatycy. Ich przewaga nad innymi wiąże się jednak tylko z odebranym wykształceniem i większą ilością godzin spędzonych przy komputerze. Nie zawsze jednak oznacza faktyczny talent w tej dziedzinie, gdzie potrzebne są zdolności matematyczno-logiczne. Podobne przykłady można mnożyć. Myślę jednak, iż wystarczy ten jeden, aby ukazać jak wpływ środowiska można zniekształcić sądy o własnych umiejętnościach. Powróćmy jeszcze do książek. Ośmielę się twierdzić, choć będzie to może twierdzenie bardzo śmiałe, iż osoby, które ze względu na własne zainteresowania, nie czytają żadnych książek (obojętnie jakich) lub artykułów tematycznych, nie nadają się do pracy intelektualnej. Brak im pasji poznawczej! Lepiej w takim wypadku znaleźć sobie jakąś pracę, która opiera się głównie na działaniu praktycznym lub na kontaktach z ludźmi. Do tego ostatniego celu nie potrzeba wcale wykształcenia psychologicznego. Jest wiele osób o wspaniale rozwiniętych zdolnościach interpersonalnych i inteligencji kontekstualnej. Co więcej, takich zdolności nie można nauczyć się w żadnej szkole. Są one wynikiem wrodzonych predyspozycji i życiowego doświadczenia. Są niezwykle potrzebne w pracy pedagogicznej (tam jednak muszą iść w prze z wiedzą i pasją poznawczą) oraz w pracy przedstawiciela handlowego, menedżera itp. Natomiast nie potrzebuje ich naukowiec i inżynier-projektant. W rozpoznaniu własnych możliwości mogą w pewnym stopniu pomóc nam znajomi. Ich reakcje stanowią dodatkowy element ?diagnostyczny? naszych predyspozycji. Warto się zastanowić z jakimi problemami zwracają się do nas ludzie. Czy są to jakieś określone zadania, czy też przyjacielska rozmowa o problemach osobistych. Oczywiście nie jest to metoda całkowicie obiektywna, gdyż czasem ludzie będą szukać u nas pomocy ze względu na wykonywany przez nas zawód. Jednak wtedy jest już i tak często za późno na zmiany w życiu. Najlepiej samooceny dokonać przed podjęciem decyzji o wyborze zawodu, czyli przed ukończeniem dwudziestego roku życia. Dobrze jeśli mogą w tym pomóc rodzice i inne doświadczone osoby. Nie wolno jednak wywierać presji związanej z własnymi oczekiwaniami wobec młodego człowieka. Trzeba też pamiętać, że w związku z błyskawicznymi zmianami społecznymi zachodzącymi obecnie przydatność tego typu rad jest dość ograniczona. Czasem także w późniejszym wieku otwiera się droga do zmian. Warto ją wówczas umiejętnie wykorzystać, jeśli uznamy, że kiedyś podjęliśmy błędne decyzje.Wszystko co zostało napisane powyżej wskazuje, iż w praktyce podział na inteligencję teoretyczną i praktyczną jest dość trudny. Wcale nie tak łatwo określić swoje predyspozycje intelektualne. Nasza inteligencja, tak samo jak emocje, wymaga na pewnym etapie wnikliwej analizy. Można mieć nadzieję, że z czasem pojawią się bardziej precyzyjne testy umożliwiające taką analizę oraz skuteczne doradztwo zawodowe. Obecnie bowiem jest ono dyscypliną raczkującą i poszukującą adekwatnych narzędzi. Źródła: S. A. RATHUS, Psychologia współczesna, tłum. B. Wójciszke, GWP Gdańsk 2004. E. NĘCKA, Inteligencja. Geneza, struktura, funkcje, GWP Gdańsk 2003.