Offcanvas Info

Assign modules on offcanvas module position to make them visible in the sidebar.

KURSY | TELEFONY | TORTY | ELEKTRO | FINANSE | MODA | KOMÓRKI | AGD | WAKACJE | UBRANIA | BEZPIECZEŃSTWO
Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 
Nigdy nie przyciągniemy uwagi ludzi, jeśli będziemy cały czas stali na baczność lub sztywno siedzieli na krześle. Większość osób, często nawet nie zdając sobie z tego sprawy, ma w podświadomości zakorzenione pewne powiązania pomiędzy określonymi zachowaniami a ich interpretacją, która często jest zupełnie niezależna od samej treści wypowiadanej werbalnie. Dlatego też, brak gestykulacji wiąże się ze zdenerwowaniem i napięciem mówcy, a samo napięcie jest podświadomie wiązane z kłamstwem. Może wyda się to dziwne, ale bardziej godny zaufania jest dla nas człowiek, który w trakcie swoich wypowiedzi gestykuluje! Oczywiście gestykulacja powinna być naturalna. Na nic się zdadzą sztuczne gesty i wyuczone zachowania podpatrzone u innych znanych mówców. Jeśli jesteśmy z natury osobą introwertyczną, to trzeba stopniowo wprowadzać gestykulacje, tak aby odbiorcy nie mieli wrażenia sztuczności. Dobrym sposobem jest nadanie znaczenia jakimś słowom poprzez wolny, ale zsynchronizowany z wypowiedzią, ruch ręką. Poziomy ruch dłonią oznacza treść pozytywną. Natomiast ruchy pionowe, zwłaszcza z góry na dół, sygnalizują dodatkowo treści negatywne. Według badań Ekmana, większość ludzi, gdy kłamie, mówi wyższym głosem niż zazwyczaj. Podobnie jak w przypadku gestykulacji, tak i w odniesieniu do modulacji głosu, warto wykorzystać tę wskazówkę. Im niższy głos, tym większe zaufanie audytorium. O ćwiczeniach dotyczących modulacji pisałem już wcześniej. Warto mieć świadomość, że gestami i modulacją można w niesamowity sposób kontrolować reakcje audytorium i wywoływać takie, jakie chcemy. Starajmy się unikać przerywników. Denerwujące jest (tak znane z wystąpień współczesnych telewizyjnych ?profesjonalistów?) przeciąganie na jednej literze ? słynne ?eeeeeeee....?, gdy w tym czasie umysł gorączkowo poszukuje treści. Nie dajmy się zwieść pozorom. To, że większość przemawiających tak robi, gdy zabierze im się kartkę, nie znaczy, że jest to właściwe. Każdemu czasem zdarzy się, że nagle zabraknie mu słów. Od tego jest konspekt, który powinien leżeć w zasięgu naszego wzroku. Lepiej w chwili wahania całkowicie zwiesić głos niż przeciągać jakąś głoskę. Taka nagła pauza, zrobiona nawet w środku zdania, będzie wyglądała na zamierzony środek ekspresji. Zazwyczaj ludzie odbierają ją jako wezwanie do jeszcze większego skoncentrowania uwagi. To niewerbalny przekaz, że teraz nastąpi coś ważnego. Ogólnie starajmy się mówić pełnymi zdaniami, które nie powinny być ani zbyt długie, ani też zbyt krótkie. Dla kogoś, kto dopiero zaczyna swoją przygodę z publicznym przemawianiem, może się to wydawać nieprawdopodobne, ale doświadczony mówca za pomocą tak prostych środków jak gesty i modulacja głosu oraz właściwe przedstawienie treści, może niemal przejąć całkowitą kontrolę nad audytorium. Trzeba sobie zdawać z tego sprawę i z odpowiedzialności wiążącej się z tym faktem. Nigdy nie wolno nadużywać tej władzy. Łatwo jest przekroczyć linię pomiędzy oddziaływaniem pomagającym skupić uwagę i przyswoić więcej treści, a zwykłą manipulacją. Jeśli zbudujemy nasz autorytet za pomocą wspomnianych narzędzi, to tym samym siła przekazu będzie ogromna. Gdy wówczas będziemy mówić o rzeczach, które bezpośrednio dotykają naszych słuchaczy (np. z dziedziny psychologii lub religii), to łatwo możemy doprowadzić niektóre osoby do kompleksów lub nawet załamań nerwowych! O ile na początku drogi szuka się elementów wzmacniających wypowiedź, to po kilku latach rozsądek nakazuje czasami specjalnie ją osłabiać. Wtedy można sobie pozwolić na wspomnienie o swojej omylności i zachęcać do konfrontowania swoich wypowiedzi z innymi poglądami. Rzutnik, muzyka i inne pomoce mogą ubogacić naszą wypowiedź. Warto przygotować sobie jakiś krótki pokaz. Nie należy jednak nigdy z tym przesadzać. W przypadku publicznych przemówień naszymi podstawowymi narzędziami zawsze pozostają słowo i gest. Nieodzowną częścią każdego przemówienia jest czas na pytania. Należy zawsze na końcu znaleźć kilka minut i odpowiedzieć na najważniejsze pytania publiczności. Jeśli mowa była ciekawa, to zawsze znajdzie się ktoś, kto będzie chciał się o coś w związku z tematem zapytać. Właśnie dlatego jest nam potrzebna pewna ?nadwyżka? wiedzy. Nigdy nie starajmy się w jednym przemówieniu lub wykładzie przekazać zbyt wiele. Nie można oczekiwać, że zawsze ludzie zrozumieją w ciągu godziny to, do czego my dochodziliśmy latami. Czasem coś będzie nam się wydawało na tyle oczywiste, że zaledwie o tym napomkniemy. Tymczasem dla audytorium może to być za mało. Im dłużej się czymś zajmujemy, tym mamy większą skłonność do skrótów myślowych. Z drugiej strony należy temat opracować i przedstawić jak najbardziej spójnie. Na wątki poboczne przyjdzie być może czas, właśnie w momencie dodatkowych pytań. Na koniec muszę poczynić pewną istotna uwagę. Starałem się w tym cyklu artykułów przekazać wszystkie najważniejsze praktyczne wskazówki dotyczące publicznych wystąpień. Jest jednak pewna sfera tego zjawiska, której nie da się przekazać. To subtelna gra pomiędzy mówiącym a jego słuchaczami. Wszystko to przypomina grę w tenisa lub inny sport. Można przeczytać wiele książek i poradników na temat gry w tenisa. Można znać doskonale przepisy obowiązujące w tym sporcie. Nic to jednak nie da, dopóki samemu nie weźmie się rakiety do ręki i po długich miesiącach żmudnych ćwiczeń nie dojdzie do pewnej wprawy. Tak samo jest z przemawianiem. Trzeba wyjść na podium, trzeba wpatrywać się w reakcje audytorium, trzeba nieustannie się uczyć, a z czasem dojdzie się do niesamowitych wyników i zacznie z tego czerpać przyjemność. O sukcesach zawodowych już nawet nie muszę wspominać. Źródła: D. ASLETT, Jak przemawiać publicznie i nie wyjść na idiotę, tłum. G. Godlewski, Czytelnik Warszawa 1994. R. E. FRANKEN, Psychologia motywacji, tłum. M. Przylipiak, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Gdańsk 2005.